Drygt 11 månader senare..
21kommentarer

Nu, drygt 11 månader senare har fortfarande inte allt fallit på plats.
Första januari bildade vi denna polyfamilj mot alla normer och allt bättre vetande. Vi själva tyckte direkt att vi hittat rätt.. att vi hittat varandra och att det inte är så stor grej att leva tre tillammans. Älskar man varandra och vill leva tillsammans borde det vara lika naturligt som för vem som helst som lever med någon annan. Bara det att normen är att man bara kan älska en person..
Vi förstår att detta inte varit lika självklart för andra som det varit för oss och det har behövts tid att förstå hur vi tänker och känner..
Men nu har det gått drygt 11 månader och i hade väl nu kanske väntat oss att folk skulle ha smält detta.
Men från flera håll är det fortfarande inte helt okej.
En sak som inte är klart är avslutet med Pappa2's före detta liv.. Att det ska vara så krångligt att göra klart bodelning, komma överens om saker kring barnet med mera.. Man kan tycka att det inte borde vara så svårt att komma överens om lösningar med en person man levt tillsammans med i många år.. Det är lätt för utomstående att säga.. "Säg si, gör så.. lämna bara allt.. o.s.v."
Men det är inte lika lätt när man väl är i situationen. När allt man satsat i ens liv de senaste decenniet ska raseras och delas och funderas kring... både hus, barn och ekonomi måste styras upp.. inte helt lätt.. Å inte lätt att förstå för de som inte genomgått något liknande..
En annan sak är våra släktingar.. från allas håll är det nära släktingar som inte accepterat detta. Det är jättetråkigt.. Vi kan inte på något vis förstå vad detta beror på? Varför ska vissa av våra allra närmaste göra så stor sak av detta? Varför kan de inte se oss som de personer vi är och var även innan vi blev tre? Hur kan någon person välja att ta avstånd från sin dotter/son/bror på grund av en sån här sak?
Det är ju inte direkt så att vi gjort nåt olagigt eller skadat någon.. men det verkar ändå som att vi gjort nåt oförlåtligt mot våra nära och kära..
Kommer de någonsin att acceptera oss? Hur länge kommer det ta isåfall? Och ska vi acceptra deras beteende i alla lägen..?
Vi vill givetvis att alla ska kunna komma överens och umgås som normalt folk. Vi har provat bjuda till många gånger men utan resultat.. Vad folk säger och hur folk gör är lite olika saker.
En tredje sak är att skolan verkar ha satt sej mot detta nu också. I början verkade det som att de accepterade vårt val och att det inte var några problem att alla tre skulle kunna engagera sej i barnen och vad de gör på skolan. Som det verkar nu har de bestämt sej föra att detta är fel och trots att båda vårdnadshavarna är överens om att alla tre ska få ta del av skolgången så vägrar skolan släppa in en person som inte är vårdnadshavare på utvecklingssamtal, föräldramöten och liknande. Vem är dom att bestämma sånt? Är det inte upp till vårdnadshavarna att bestämma över sånt?
21 kommentarer
anonym
16 Nov 2013 13:38
Hej.
Vad jag har förstått genom att ha läst igenom bloggen är att ni har nästan bestämt att inte vilja bli sams med era närmaste.
Det har gått snart ett år och ni överaskade alla med det här genom att berätta sanningen efter fyra månader, självklart att det var svårt för dem att ta in allt då. Men försök att ta kontakt med dem jag tror att det är det bästa.
Jag förstår att skolan reagerar dom dem gör nu det ni måste göra är att axeptera detta.
Ha en trevlig helg.
Anonym
16 Nov 2013 16:53
Fimpa skitsnacket o väx upp. Om ni skulle vårda och acceptera människorna runt er, istället för att enbart sätta era egna regler och förvänta er att andra ska leva efter er, så skulle allt lösa sig.
?
18 Nov 2013 07:34
Pappa 2s gamla liv kommer aldrig kunna avslutas. Han har en dotter med sitt ex. Alltså en historia. Sånt kan man aldrig avsluta
Jonas
19 Nov 2013 14:31
Var för måste ni hela tiden sträva efter att alla ska acceptera erat förhålande . Ni kanska hellre ska försöka umgås med era släktingar utan att analysera allas beteende mot er . Alla kan inte älska alla men man kan vara i samma rum ändå .Ni som alla andra tycker säkert bättre och sämre om folk i eran omgivning
Anonym
19 Nov 2013 22:28
Jag hade för mig att bodelningen var klar. Att ni skrivit på papper där båda parter var nöjda.
hannah
20 Nov 2013 06:33
Om det är mej ni menar så är det inte jag som avslutat med er utan ni som gjort det med mej.
Detsamma gäller mammans mamma som inte heller valt detta utan ni gjort det.
För övrigt så har jag en jävla massa vänner och släkt jsg umgås med trots att jag sällan kommer till 100% överens med någon.
Och hur kul skulle vardagen va om man inte fick diskutera vilken färg som är finast, om man ska bo i eller utanför samhället osv.
Ta er i kragen och slut fred med världen, sluta haka upp er på småpotatis så kanske ni också får en fridfull jul.
Hej!
Anna
20 Nov 2013 15:16
Har hört av folk som står er nära att ni själv är väldigt dålig på att hälsa på och försöka umgås och när de väl träffar er sitter ni nästan i knä på varann och då blir det lite knepigt att vara social med er . Så döm inte alla andras beteende innan ni har tänkt på hur ni själva är .Inte heller tar ni er tid för att uppvakta när någon fyller år i alla fall inte pappa2s släktingar och då kanske känner att det är ni som inte vill ha något umgänge med dom .
hannah
20 Nov 2013 20:17
Och ni klarar inte ens av att publicera alla kommentarer ni får. . Jag förväntar mej att ni lägger upp mina precis som alla andras.
Anonym
20 Nov 2013 22:10
Men snälla! Om det är någon som inte ser vilka fel han själv gör är det väl Hampus! Allt han gör nu mot släkt och vänner framförallt syskonbarn är väl precis tvärtemot allt han någonsin sagt och trott på själv. Iaf under den tid jag känt honom, vilket är ganska lång tid!
hannah
21 Nov 2013 08:09
Då kan ni ju stå upp för er och berätta vad vi gör för fel. Jag är samma människa som jag alltid varit. Och i 26 år har det tydligen fungerat mellan mej och pappa2. Jävligt konstigt att ja inte ska få va densamma nu.
Jag vet nog mer än vad ni tror ang mammans mamma. Vi träffar ju henne mer än er.
Anna
21 Nov 2013 08:59
Nästa gång ni träffar släkten kanske ni ska prova med att sära på er så dom andra har bättre möjlighet att umgås med er .När dom märker att ni bara bryr er om varann så kanske dom inte vill lägga sig i .
hannah
21 Nov 2013 12:52
Jag ser liknelser mellan er och ett land som styrs av en diktator. De länderna skapar bara krig och vill inte sluta fred. Dom ser alla andr som hot.
Jag undrar vem diktatorn i ert förhållande är, vem det är som bestämt att ni inte ska kunna umgås med nära och kär utan att känna er hotade hela tiden.
Försök se de positiva hos folk i stället dä kansle er umgängeskrets kommer utökas eller åtminstone förbli som den är nu.
Jag behöver inte komma in på "kvartsamtal" för att reda ut de jag tycker. För tycker jag något så gör jag de och man kan inte tycka likadant jämt.
Tex så kan jag inte tyck att ert förhållande är normalt, då jag tycker att man och kvinna är det normla. Men det behöver inte betyda att jag inte accepterar alla bögar och flator som ni tror.
hannah
22 Nov 2013 06:24
Syskonbarnen vet inte vilka ni är. Visade en bild för den äldre och han hade inte den blekaste. Barnen har inte med detta att göra, men lik förbannat kunde ni inte komma hit då den ena fyllde år.
Anonym
22 Nov 2013 22:26
Vilka offerkoftor ni satt på er !! Så himla synd om er hela tiden. Vad tror ni ? . Ni vänder och vrider på allt och ni får det att låta som det är ER det är så synd om. Sandlåde fasoner är vad detta är och ni sitter och kastar ord på alla som inte håller med er.
Håller med hannah i allt hon skriver och jag tror mig veta VEM som är diktatorn i ert förhållande ?
Men först och främst SKÄMS på er som skriver så öppet om ditt och datt, tänk på barnen allt kommer komma fram till deras öron en vacker dag !
hannah
23 Nov 2013 17:44
Och ni klarar inte ens av att publicera alla kommentarer ni får. . Jag förväntar mej att ni lägger upp mina precis som alla andras.
Anonym
23 Nov 2013 23:25
Fy fan så löjlig diskussion. Hannah & Pappa2. Ni är en familj. På olika vid. Men fortfarande en familj. Väx upp. Har ni så stora problem med varandra, prata. Vill ni inte prata. Okej. Men låt bli att kommentera här då. Det blir bara löjligt. Alla läser.
anonym
24 Nov 2013 13:37
Håller med det som skrivs familjenpoly har tagit på sig offer titeln och kan inte se sina egna fel utan bara andras! Visst är en blogg en plats för sina åsikter men när åsikterna är smutskastning kanske man ska hålla dom för sig själv? Tror Hannah behöver prata med sin bror själv utanför bloggen och utan respektive..
hannah
24 Nov 2013 14:53
Får ju som inget svar nån annanstans. ? Inte så lätt att prata då.
Anna
30 Nov 2013 20:20
Hej!
Detta är det enda inlägget jag läst på denna bloggen, och jag läste även några av kommentarerna och jag fattar inte vad som är den stora grejen med att ni bor och vill leva tre stycken tillsammans? Ni får väl leva som ni vill; i dagen samhälle finns det flera olika sorters förhållanden än vad jag har fingrar på händerna, så man kan ju tycka att folk borde ha lärt sig att acceptera och gå vidare...
Fanny Jaensson
22 Dec 2013 21:32
Herregud vad irriterad jag blir!!! Jag klickade in mig på detta inlägg av en slump, läste lite snabbt och tänkte; "visst fine, trivs dom så är det väl det som räknas" och bestämde mig för att kolla kommentarerna lite. Det enda jag såg genom hela kommentarsfältet var idioter som inte kan hålla fingrarna i styr, vad är erat problem? Om dom vill leva som polygam familj så är det väl deras val? Jag tycker att deras närmaste ska acceptera det, det är väl inte mer "konstigt" än om man är homosexuell och lever tjej, tjej och kille, kille. Det är accepterat men inte att leva två män och en kvinna? Varför inte? Om ni som skriver alla idiotiska kommentarer inte tycker om deras livstil så lämna bloggen och skit i vad dom gör. ALLA har ett eget val hur de vill leva sitt liv, man ska inte nedvärdera en människa på vilka/vilken hen lever med. Jag är bara 16 år, men jag verkar fan ha ett klarare och mer öppet sinne än många av er som jag antar är vuxna och borde veta bättre. Acceptera människor som dom är, och sluta sitta inskräkta i era egna svenssons liv. Herregud, växt upp människor. Jag har inte läst denna blogg förut, men jag tycker att dessa 3 människor är jävligt coola som VÅGAR vara annorlunda och våga visa att det är OKEJ att leva med fler patners. Jag känner inte er, men som sagt tycker jag ni har samma rättigheter som vilken svennebanan som helst, fortsätt som ni gör och skit i alla idioter som inte vågar släppa 1950-tals Sverige!
Malin
30 Dec 2013 23:10
Fast problemet, för oss iaf, är ju inte att ni är tre utan hur ni behandlar oss runt omkring. Eller ni och ni, pappa2, hur ni andra var och är har jag inte så stor uppfattning om. För oss har det aldrig handlat om att ni är just tre utan om att pappa2 har blivit någon som vi inte alls känner igen. Han gör och säger saker som är det sista jag trodde skulle komma från honom.
Kommentera