Organisera och fixa!

0kommentarer

Att vara så många som vi är medför en del extra som man kanske inte tänker på när man är en "vanlig" familj med mamma och pappa och bara 2 barn. Allt blir så mycket mer, tvättberget växer i en rasande takt, det som var en tom tvättkorg på morgonen kan vara ett berg större än Mount Evererst innan kvällen kommit, mat lagas i kastrull modell större för att det ska räcka, inte en och 5 liters kastruller här inte:) När sedan maten är uppäten och disken är inplockat i diskmaskinen står det alltid och då menar jag alltid disk kvar på diskbänken som inte får plats, vi borde haft 2 diskmaskiner....
 
Detta är saker man får leva med, tvätthögen blir inte mindre, snarare större ju äldre barnen blir, och mat jag det måste vi ju ha, det vi kan göra för att underlätta för oss själva är att ha framförhållning, organsera och tänka steget längre.
 
Just nu har vi projekt städa och rensa ur här hemma, allt som inte används åker på tippen eller säljs, vi kan inte agera lager för saker vi inte har nytta av, vi får helt enkelt inte plats då.
 
Sen är det dags att organisera upp allting, störst behov av det har de små tjejerna som delar garderob, tänk er 2 småtjejer med massor av kläder, städa upp i den garderoben och gå dit 10 minuter senare så är det katastrofområde igen...Nu är planen att sälja av den garderob dom i dag delar och istället käpa 2 fullstora garderober så dom får en var sin för sina kläder, kankse om vi har tur kan dom få lite bättre ordning på sakerna och den som ska ta fram kläder åt dem kan lättare se vilka kläder som tillhör vem.
 
I tvättstugan funderar jag på om vi ska förska ordna något slags korgsystem med en korg för varje familjemedlem, då det oftast är jag som sköter tvätten så har jag utnämnt tvättstugan till mitt rum och tänker som så att när jag vikt kläderna så lägger jag dem i lådorna och så får var och en hämta sin korg och lägga i sin låda, det underlättar lite för mig som slipper spinga runt med all tvätt och det lär barnen ansvar. Givetvis kommer dom behöva hjälp men jag ser framför mig att iaf de 3 största ska kunna sköta det någorlunda själva.
 
I den minimala hallen vi har har vi redan föröskt få till det så bra som det går, vi har byggt en "dagishylla" där alla barnen har var sitt fack likt på förskolan och där vet dom att alla sina saker hör hemma och dom behöver inte springa runt och leta dem när vi ska iväg, vantar och mössor som inte används just nu förvaras i skoskåp på andra sidan rummet.
 
Badrum har jag förstått kan vara ett problem även i en familj på färre än vad vi är, vi har nog egentligen aldrig upplevt det som ett problem att det skulle vara kö till badrummen, alltså visst ibland är någon före och man får vänta men sånt kan ju hända även om man bara bor 2. För tillfället har vi dessutom bara ett badrum då vi rivit ut det på nedervåningen för att det ska renoveras, men det funkar bra iaf fast visst ska det bli skönt då det är klart och vi slipper springa upp hela tiden och killarna kan husera där uppe själva och vi vuxna och de små kan vara här nere.
 
 
Alltså.. planering och organisering är A och O i en stor familj.. och man lär sej efterhand när man lever mitt i det.

Kommentera

Publiceras ej