Samma arbetsplats.

0kommentarer

Det här med att vara i ett förhållande och arbeta på samma jobb..
För vår egen del så är det inga problem. Vi samarbetar bra och har fördelen att vi kan avlösa varandra efter behov även utanför schemalagd arbetstid för varje enskild person. Detta är också till fördel för bolaget då vi kan utföra mer arbete och behålla pengarna i firman isället för att behöva ge bort jobb till andra.
 
Men det kan säkerligen sticka i ögonen på vissa.. Våra arbetskamrater, vikarier och chefen. Pappa1 och Pappa2 jobbar heltid och Mamman jobbar deltid.. Vid behov får Mamman vikariera för att komma upp i mer tid. Det finns andra vikarier också som vill jobba. Pappa2 är ansvarig över personaltillsättningen på arbetsplastsen och då gäller det att vara noggrann med att göra rätt. Det försår ju vi att Pappa2 inte kan favorisera sin egen familj gentemot övriga anställda och vikarier. Men det känns som man har ögonen på sej hela tiden och minsta lilla någon tycker något gått fel till väga måste man ha en bra förklaring. Därför hör jag alltid av mej i rätt ordning till vikarierna. Som det ser ut nu finns det bara en vikarie som ska gå före Mammman. Han jobbar mycket med andra saker och kan inte alltid ta på sej jobb och då sätter jag in Mamman. Sen tillfrågar jag övriga vikarier. Det finns en vikarie som kan jobba endast vid vissa tillfällen då det behövs någon som sköter nattjour i växeln. Hon själv tycker nog att hon är först på tur att jobba då.. men faktum är att Mamman var anställd före henne på deltid och måste få chans att jobba upp sina timmar.
Senast nu i torsdags fick jag ta en diskussion med henne om hur det ligger till. Tyvärr verkar vi inte vara överens. Men jag vet att jag har ryggen fri. Det är däremot jobbigt att inte kunna vara alla till lags. Ingen vill skapa sej ovänner.. men med ansvar så vekar det vara så att det är lätt att det blir så.
Jag har pratat med övriga ansällda och chefen om hur läget är och hoppas att dom säger till om jag gör något fel. Ingen hade något konkret att komma med som jag gör fel.. bara ett smått anklagande "Ert förhållande får inte gå ut över jobbet och ni kan inte favorisera varandra på arbetsplatsen.." Och nä.. det ska det inte göra.. Har vi gjort det hittills?
Jag antar att alla som lever i förhållanden och jobbar på samma arbetsplats möts av ungefär samma problem. Det känns som man blir indelad i två läger.. De som lever i ett förhållande och övriga anställda.
Men det ska nog lösa sej.
 
Vi var hem till chefen tidigare i veckan och gratulerade till att han fått barn. Då lyfte vi ämnet lite smått och förklarade att vissa inte verkar ta detta så bra. Han verkar vara helt på vår sida och tycker vi ska säga till om det är något som fortsätter.
Det känns skönt att han inte har några fördomar eller problem med alternativa sätt att leva! =)
 
~Pappa2

Kommentera

Publiceras ej